Hadith #1

Makanan sunah banyak khasiat tersembunyi.



Friday, February 19, 2010

Doa Nabi Ya'qub as Memohonkan Ampunan untuk Anak-anaknya

Ketika terungkap pengkhianatan saudara-saudara Yusuf as, mereka menjatuhkan diri mereka di atas kedua kaki Ya'qub as seraya berkata kepadanya (dalam ayat berikut):





Mereka berkata: "Wahai ayah kami! Mintalah ampun bagi kami akan dosa-dosa kami; sesungguhnya kami adalah orang-orang yang bersalah (berdosa)".






Nabi Yaakub berkata: "Aku akan meminta ampun bagi kamu dari Tuhanku; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani". 

Dalam tafsir al-Nahj dikatakan bahwa Ya'qub as telah menjadikan waktu istighfar (memohonkan ampunan) bagi mereka pada waktu sahur malam Juma'at. Sungguh, lebih dari 20 tahun beliau menyuruh anak-anaknya agar berada di belakangnya setiap waktu sahur malam Juma'at dan memohonkan ampunan bagi mereka. Mereka mengikutinya dengan mengatakan amin. Hingga, Allah SWT menerima taubat mereka setelah du puluh tahun.


Dari ayat di atas dapat diketahui dengan jelas bahwa syafa'at itu diajarkan dalam seluruh agama Ilahi.

Sumber: Qalbun Salim - Hati Yang Pasrah karya Abdullah Husain Dasteghib


No comments:

Post a Comment

Doa Menenang Hati

Jangan lupa juga tawakal dan berserah kepada tuhan. Anda harus sedar semuanya datang dari Allah dan yang penting ialah ketenangan, kelancaran dan buah fikiran yang datang mencurah-curah. Bacalah doa-doa dan ayat quran terpilih untuk tujuan itu. Antara amalan biasa yang selalu dibaca untuk menenangkan diri ialah;

  • Surah Al-Inshirah
  • Doa dipermudahkan Ya Allah, tidak ada kemudahan kecuali sesuatu yang Engkau permudahkan, Engkau menjadikan kedukaan itu mudah sekiranya Engkau kehendaki”


ujianpac 300x110 Persediaan PAC Julai 2009: Checklist
Bacalah dua ayat di atas sambil menggosok-gosak dada anda. semoga anda tenang dan tidak gemuruh.